Review Novel : Untuk Semua Dosaku - Rin Ahmad

Assalamualaikum,

Adakah kau mencintai 'cinta' atau
mencintai Pencipta 'cinta'?


Itu quote dekat kulit novel. Aku tak plan pun nak beli novel nieh before. Selalunya sebelum beli novel, aku akan google dulu nak tau berbaloi tak aku laburkan duit beli sesuatu novel tuh tapi novel nieh terkecuali. Beli tanpa sengaja. Nasib baik best !

Novel nieh start with e-novel rupanya. Aku dah tak layan e-novel so memang aku tak tahu apa apa pasal cerita nieh. Kamikaze merembat. Bila balik baru tau dia start with e-novel so apa lagi, terus follow blog penulis dia nieh !

Jom tengok apa yang aku suka tentang Untuk Semua Dosaku nieh.

1. Nama watak sangat simple. Syed Azri dan Nur Lisa. Mana nak dapat nama watak simple macam nieh sekarang. Mostly nama watak nak berbelit je. Azri dan Lisa just nice and sweet yet sexy. Eh !

2.  Latar tempat diceritakan dengan baik sekali. Aku boleh imagine aku ada dekat Pasing, German tuh. Rasa nak pergi bercuti ke German pulak. Oh dan Jumierah beach dekat Dubai tuh. Seronoknyaaa

3. Cerita tak berbelit. Cuma penat berulang alik. Kejap ada dekat Pasing, kang tetiba flashback dekat Kuala Lumpur, eh alih alih sambung cerita yang dekat Johor yang tergantung on first chapter. Penulis banyak guna flashback so thats why agak penat nak catch up.

4. Konflik tak melampau. Takde laa sampai ada yang hilang ingatan ke, accident koma ke, takde semua tuh. Cerita biasa biasa and aku rasa wujud orang macam Syed Azri dan Nur Lisa nieh in real life.

5. Kalau korang macam aku, bosan baca novel yang balik balik hero mesti pegang jawatan CEO company bapak sendiri, then this novel suit you. Syed Azri hanya bekerja dekat hotel 2 bintang milik mak saudaranya.

6. Ending just nice. Tak tergantung.

Kesimpulannya, novel nieh memuaskan nafsu hati aku. Siapa yang bosan bosan tak tahu nak buat apa weekend nieh, boleh laa rembat novel nieh baca time weekend. Membaca kan jambatan ilmu.?

Till then,

Bubbye !



3 comments:

IdA FaHrIn Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates said...

Novel USD kira novel trbaek sy penah sy bace. byk sgt pengajaran.

Mieraa Handayani Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates said...

@Ida Fahrin

Banyak pengajaran dari novel nieh kan..selain buat hilang bosan and mengisi masa lapang, ada input jugak yang kita boleh dapat..such a good novel :)

Raheema Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates said...

mmg best USD. Sy yg kureng nak bace novel pon boleh habis bace USD-infact read it 3 times. citer dia sgt mnarik & penuh pengjaran. Tak buang masa bace.