Weekend Getaway : Kuantan

Assalamualaikum,

Weekend lepas aku spent 2 hari 1 malam dekat Kuantan. Kenapa Kuantan.? Sebab aku nak jumpa laut. Lama oooo tak jumpa laut since aku bermastautin balik dekat KL Bandar Setelit nieh haa..

Naked face di pagi hari.

Aku naik bus pukul 8pagi. Gila awal kan. Yelaa dah nak spent time on weekend je kan so gunakan laa sebaik mungkin weekend yang 2 hari tuh je. Bus paling awal dari Pekeliling just bus Bulan Restu je. Bus lain semua paling awal pukul 9pagi.

 Breakfast Milo je dalam bus.

Around 10.30pagi aku dah sampai depan Stadium Darul Makmur yang warna warni tuh. Station bus Kuantan tengah renovate so dia buat terminal sementara depan stadium. Memang terminal bas sementara kena buat dekat stadium ek.? Sama macam Puduraya kena renovate dulu je aku rasa.

Dari kiri : Man, Eino and me.

Eino dengan Man yang amek aku dekat terminal. Lepas tuh terus makan around Tanjung Lumpur. Kuantan memang sangat panas so kitorang decide nak karaoke lepas lunch semata mata sebab tanak redah cuaca panas tengah hari buta.

Telok Cempedak.

Dah petang sikit, aku ajak Eino pergi TC (Telok Cempedak). Alasan 1st aku nak pergi Kuantan kan sebab TC nieh haa. Aku nak ngadap laut puas puas. Bosan weyh hari hari asek mengadap kertas je. Weekend lak kalau tak dok umah, pergi melepak window shopping. Sekali sekala aku nak gak jamu mata dengan nature macam nieh. Gituuuu

Bercanda di tepian pantai sambil sedut Strawberry Pudding Au-Lait.

11 bulan lepas, TC nieh just ada McDonald, KFC and Burger King je. Burger King tuh pun baru laa bape bulan je usia dia time tuh. Now, dah macam macam ada aku tengok. Chatime, Hot&Roll, 7eleven, Tutti Frutti pun ada ! Kelas kau ! Meriah betul TC aku tengok. Untung laaaa.


Time study dulu aku jarang pergi TC petang petang camnieh. Yelaa kan, transport takde so camne nak pergi. Kalau nak sangat pergi pun, kitorang g tengah malam jelaa. Lepak kat Mcd sampai bosan then balik rumah tido.


Aku dengan Eino sabar je tunggu Yuyu sampai sebab Eino nak pass aku dekat Yuyu. Dia kena balik awal ke Chini. Sabar jelaa jadi aku nieh haa. Kena pass pass dah macam barang. Bila Yuyu sampai, lepak kejap then Eino pun balik ke Chini dengan Man.

2013.

2010.

Motip letak pic 2013 - 2010.??? Saje nak bagi nampak perbezaan tumbesaran. Man kata kitorang tiga orang dah sama besar dah. How dare you, Man !!

Ya Allah Mira, itu muka ke talam.? Lebarnyaaaa..

Lepas puas melepas rindu dekat TC. Aku dengan Yuyu pusing nak cari tempat tidur. Mula mula ingat nak stay dekat De Rhu Beach Resort, sekali bilik full. Puas hati. Patah laa balik ke Kuantan and decide nak cari hotel kat tengah bandar je. Aku tak paham kenapa ramai sangat orang dekat Kuantan weekend lepas. Mungkin sebab gaji baru masuk so sume pakat pakat nak join aku ber-weekend getaway. Haishh

 
 LA Hotel.

Dari pukul 6 cari hotel, last last pukul 8 baru check in. Kitorang stay dekat LA Hotel betul betul depan stadium. Bilik selesa. Bersih. Bilik deluxe yang aku stay nieh rate RM 130/night. Ok laa kan.? After check in, bersihkan badan kejap then teros rush pergi dinner. Perut dah berdongdang sayang.

Crocodile Rock.

Makan dekat sini best sangat. Aku suka deco dia yang very the cozy. Lepas tuh harga boleh tahan. Affordable lagi even kau pegang statu student tapi jangan laa makan selalu. Sekali satu sems bole laa kot.?

Nachos as starter.

Plain water on left aku punya. Plum Asam Boi on right Yuyu punya.
Minum plain water 8 gelas sehari untuk kecantikan kulit yang semula jadi. Cewaahh.

Grill Chicken with Mash Potato and Mushroom Sauce.

Chicken Chop with Fries and Mushroom Sauce jugak kot.? Aku lupa dah Yuyu mintak sos apa.

Makan dekat sini memang tip top. Kitorang lepak nak dekat 3 jam kot. Makan sambil sembang. Portion nampak kecik but believe me, bukan senang nak abiskan semua makanan nieh even kau lapar. Lepak 3 jam pun still tak mampu abiskan. Kalau korang yang nak bercuti cuti Malaysia ke Kuantan or korang memang anak jati Kuantan, try laa makan kat sini. Gerenti puas hati. Aku bagi 5 bintang untuk restaurant nieh. Sekali sekala ubah selera dari TGIF, Tony Romas, Chilis and bla bla bla tak salah kan.

Lepas makan, kitorang tatau nak g mana so last last ke TC balik. Aku dok tenung Laut China Selatan sambil diterangi cahaya bulan. Cantik sangat. Sangat cantik sampai aku lupa nak snap pic. Rasa tenang je bila mata ngadap benda benda gitu. Alhamdulillah.

 Day 2.

Konon nak bangun pagi, sarapan dulu before check out. Harapaaaan... Bangun pun dah pukul 1030, maka siap siap terus check out and lunch. Lunch area Kuantan je and then terus ke Capital Mall Kuantan (dulu nama dia East Coast Mall) tengok wayang. Cerita apa.? Itu nanti aku review. Ahaks !

Bus balik KL pukul 630 but wayang abis around 4pm. Ada 2 jam lagi so aku ajak Yuyu minum petang. Yuyu bawak aku pergi makan ......................

Puding Karamel and Akok.

Udang Goreng Tepung and Kuih Boom.

Mee Calung 
(pssttt..Mee Calung nieh sebenarnya Mee Sup tapi dekat Kuantan dia tukar nama jadi Mee Calung)

Kat mana aku makan semua nieh.? Yuyu bawak aku pergi Warong Poksu & Moksu dekat Peramu. Lokasi betul betul dekat sebelah Balai Polis Peramu. Kalau korang jumpa balai polis tuh, maka korang akan nampak satu kedai yang penuh dengan orang. Kalau dah makanan sedap macam nieh memang ramai jelaa orang kan. Siyes udang goreng tepung and puding karamel dia marvallous !!!

Blueberry Cheese Tart and Chocolate Chips Cheese Tart from John King.

Tart nieh aku beli dekat Capital Mall before that. Walaweyhh tart dia memang terbaiikkk !!! Dua tart nieh aku balun sorang. Oh yeah, Yuyu tolong 2 3 bites. Tak boleh tahan sebab sedap sangat. Gemuk and buncit kita tolak tepi dulu. Haisshh..

Lepas makan, Yuyu hantar aku balik dekat terminal.

Pic from my instagram.

Sekian weekend getaway aku. Siyes best even kejap je. Boleh laa untuk me-release tensi aku. Refreshing sekali sekala. Lepas nieh aku ada plan lain untuk weekend getaway. Kalau ada rezeki lebih, boleh jalan jauh sikit. Insyallah.


To Eino, Man and Yuyu, thank you so much for the trip and treat. Jangan lupa plan ke USS this September. Hahahahaha

Till then,

Bubbye !!

No comments: